پایان طرح ساماندهی مسیر دسترسی مسجد ملک زوزن خواف خراسان رضوی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواف از پایان طرح ساماندهی مسیر دسترسی به مسجد ملک زوزن هم‌زمان با هفته گردشگری خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا، محمود باعقیده گفت: مسجد ملک زوزن به عنوان یکی از گنجینه‌های معماری استان هر ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است که با توجه به فاصله ۱۲۰۰ متری این بنا از جاده اصلی لازم بود نسبت به ساماندهی راه دسترسی آن به منظور رفاه حال گردشگران اقدام شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواف ادامه داد:  بر این اساس از محل اعتبارات حقوق دولتی ساماندهی این مسیر شامل خاکریزی، تعریض، تسطیح و همچنین نور پردازی آن همزمان با هفته دولت شروع و در گرامیداشت روز گردشگری به پایان رسید.

باعقیده افزود: اقدامات انجام شده در راستای توسعه زیر ساخت‌های گردشگری مسجد ملک زوزن با هدف ماندگاری بیشتر گردشگران و مسافران در کنار این اثر با ارزش تاریخی انجام شده است.

شهر تاریخی زوزن با مساحت تقریبی حدود ۳۵هکتار از سده‌های اولیه اسلامی تا قبل از حمله مغولان به عنوان شهری فعال با اهمیت سیاسی و اجتماعی زیاد در این ناحیه از خراسان محسوب می‌شده است. هنوز تقریباً در میان شهر چند اثر مهم همچون ارگ تاریخی و مسجد ملک زوزن که از موقعیت جهانی برخوردار است مشاهده می‌شود.

مسجد ملک زوزن تنها بنای آجری به جای مانده از بقایای شهر تاریخی زوزن و یادمانی ارزشمند از شکوه و عظمت این منطقه است، این بنا دومین مسجد تاریخ دار دوره خوارزمشاهیان است که به استناد کتیبه موجود در سال ۶۱۵هـ. ق و یک سال پس از آن در حال احداث بوده است.

آنچه از معماری بنا باقی مانده، ۲ ایوان کوچک و بزرگ مقابل هم در اضلاع شرقی و غربی است که هسته بنای عظیمی بوده که بعنوان مسجد- مدرسه بنیان شده و به‌دلیل حملات سپاهیان مغول در سال ۶۱۷هـ. ق کار بنای آن نیمه تمام رها شده است.

نمای ایوان شرقی دارای کتیبه خط کوفی و تزئینات آجرکاری با تلفیقی از کاشی فیروزه‌ای رنگ مزین به نقوش هندسی و ۲ ستون نمای تزئینی است. نمای ایوان غربی نیز آراسته به محرابی ساده و عناصر تزئینی ارزشمند نظیر آجرکاری و تلفیق آن با کاشی هندسی و گیاهی است. این بنا در ۶۶ کیلومتری جنوب غربی خواف در زوزن قرار دارد.

پایان طرح ساماندهی مسیر دسترسی مسجد ملک زوزن خواف خراسان رضوی

انتهای پیام/

کد خبر 1403070900707
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha